Uszczelniacze na wał korbowy

Wał korbowy jest ważnym elementem odpowiadającym za prawidłowe działanie układu tłokowo-korbowego m.in. w pojazdach rolniczych i budowlanych. Jeśli wał będzie funkcjonował nieprawidłowo, cały układ będzie szwankował, a wraz z nim silnik. Rolą układu tłokowo-korbowego jest zmiana ruchu posuwisto-zwrotnego w ruch obrotowy, ponieważ wówczas dochodzi do uzyskania momentu obrotowego. Z kolei ważnym elementem wału korbowego jest jego uszczelnienie. Za co ono odpowiada i jak wybrać odpowiednią uszczelkę wału korbowego?

Jest 101 produktów.

Jak wygląda uszczelnianie wału korbowego?

Wał korbowy powinien być uszczelniony w miejscu, w którym łączy się z silnikiem. Stąd też pojawia się konieczność wykorzystania uszczelki wału korbowego. To inaczej simmeringi wału lub oil ringi wału korbowego. Przez pojęcie uszczelnienia wału korbowego należy rozumieć wszelkie uszczelki stosowane w silnikach pojazdów i maszyn. Mają one postać okręgów pustych w środku lub połączonych ze sobą. Produkowane są z metalu, kompozytów czy z gumy.

Jak wybrać odpowiednią uszczelkę wału korbowego?

Przede wszystkim wybierana przez Ciebie uszczelka wału korbowego do pojazdu rolniczego czy budowlanego musi po prostu pasować do niego. Ponadto powinna być całkowicie odporna na potencjalnie szkodliwy wpływ wysokiej temperatury oraz bardzo wysokie ciśnienie, jakie zwykle panują w tym elemencie silnika. Solidna uszczelka wału korbowego zniesie je znakomicie i będzie doskonale spełniała swoją funkcję.

Zwróć uwagę na to, że w silniku wykorzystywane mogą być różne wały korbowe – nie tylko jeden. Na końcu wału, na zewnątrz bloku i głowic silnika, znajdują się koła zębate, zamontowane na ich końcach. Łączone są z wykorzystaniem paska lub łańcucha rozrządu. W miejscach styku wału korbowego z silnikiem musi być stosowana uszczelka, aby chronić silnik przed niekorzystnymi czynnikami. Co istotne, uszczelnienie obrotowej części, która odchodzi z silnika, może być określane jako pierścień uszczelniający czy uszczelka przeciwpyłowa. Umieszcza się ją w miejscu, gdzie przykręca się koło zamachowe lub dwumasowe.

Czym grozi zużyta uszczelka wału korbowego?

Wraz z upływem czasu uszczelnienie wału korbowego ulega zużyciu i kwalifikuje się do wymiany. Jednak nie od razu to zauważysz. Pierwszą oznaką tego, że uszczelnienie jest nieprawidłowe, jest to, że pojawiają się wycieki oleju z silnika. Jeśli nic nie zrobisz, czyli nie kupisz i nie wymienisz uszczelki na wale korbowym, może dojść do przyspieszonego zużycia, a nawet zatarcia silnika ze względu na zbyt niski poziom oleju lub jego brak. Obniżanie się poziomu oleju silnikowego nieuchronnie prowadzi do zwiększania temperatury silnika. Olej silnikowy może też zniszczyć rozrząd, a wyciekający pod dużym ciśnieniem olej powoduje zabrudzenie komory silnika.

Wszystkie te czynniki powodują, że uszkodzenie uszczelki wału korbowego to poważna sprawa. Simmering trzeba więc jak najszybciej wymienić. Wymagać to będzie najczęściej zdjęcia napędu rozrządu czy demontażu kół zębatych na wale korbowym.

Jeśli masz problem z tym, by wybrać uszczelkę wału korbowego, pomożemy Ci w podjęciu odpowiedniej decyzji. Po pierwsze musisz wiedzieć, czy szukasz oryginalnego uszczelnienia na wał korbowy na przód czy tył. To istotne, do jakiego silnika uszczelka ta ma być przeznaczona. W kartach poszczególnych produktów z tej kategorii wskazujemy, w jakich maszynach czy pojazdach dane uszczelnienie wału korbowego jest stosowane. Podajemy wymiary uszczelek, co ułatwia dopasowanie ich do Twoich indywidualnych potrzeb.

Zobacz również:

Uszczelki na wał

Uszczelki obudowy rozrządu